Een doordacht talenbeleid is hét instrument bij uitstek om ervoor te zorgen dat onze leerlingen
op het ogenblik dat zij afstuderen in voldoende mate het Nederlands beheersen. Tijdens hun
schoolloopbaan zullen de taalcoördinatoren en het voltallige leerkrachtenkorps van onze
school er alles aan doen om het Nederlands van al onze leerlingen te optimaliseren. Op die
manier kunnen zij met succes doorstromen naar het hoger onderwijs en/of de arbeidsmarkt.
We hanteren hierbij volgende methodiek:

geen repressief, maar wel een constructief en structureel optreden: spreekdurf met
focus op de vaktaal en omgangstaal is onze boodschap. Spreekdurf zal beloond worden
(bvb. opname in SODA-rapport hetgeen ook de andere leerlingen zal aanmoedigen om
Nederlands te spreken.

taalrapporten: taalrapporten worden toegevoegd aan het rapport zodat de aandacht
van de leerlingen én de ouders erop wordt gevestigd dat het consequent gebruik van
het Nederlands strikt door de school wordt opgevolgd.

posterproject en vaste spreekmomenten: in de eerste graad worden er elke week
nieuwe woorden aangeleerd die de leerkracht vervolgens tijdens de les, op een toets of
in een taak kan gebruiken. In de tweede en derde graad worden vaste spreekmomenten
(voordrachten, discussies, enz.) geïntroduceerd.

diverse taalprojecten: in de verschillende graden wordt ingezet op een divers aanbod
aan taalprojecten. Zo loopt in het eerste jaar A-stroom het project Taalkaravaan, in
samenwerking met KA Ukkel, dat inzet op woordenschat uit de zaakvakken Eveneens
in het eerste jaar A-stroom wordt ook jaarlijks het leestutorenproject georganiseerd,
in samenwerking met de EHB. In de derde graad lopen bijvoorbeeld dan weer
voorleesprojecten, zowel met het jonge kind als met zorgvragers.

van leerkracht tot echte taalleerkracht: elke leerkracht wordt geresponsabiliseerd om
naast de algemene ook de vakspecifieke taalcriteria te hanteren.

 

De taalcoördinatoren en het voltallige leerkrachtenteam leggen ‘TA Jette power’ aan de dag
om in het kader van het talenbeleid op een efficiënte manier samen te werken. Diverse vormen
van samenwerking kunnen onderscheiden worden:

samenwerking taalcoördinatoren met directie en leerkrachtenkorps: deze
samenwerking vertaalt zich in de eerste plaats in een regelmatig overleg tussen de
directie en de taalcoördinatoren, het op de hoogte houden van het leerkrachtenteam
van de acties op het vlak van talenbeleid door de taalcoördinatoren via algemene
personeelsvergaderingen en Smartschool, de mogelijkheid voor leerkrachten om
taalbijscholingen te volgen …

samenwerking met andere instellingen zoals met het KA Ukkel, met diverse
instellingen die stageplaatsen aanbieden (denk aan woonzorgcentra,
kinderdagverblijven, copycenters enzovoort), met de Erasmushogeschool Brussel, met
het CLB, met de basisschool De Gouden Regen en met de basisscholen in de buurt van
onze school die uitgenodigd worden op onze infomomenten, wordt bewerkstelligd.

 

‘TA Jette power’ is geen hol begrip. Volgende concrete acties zijn hiervan het levende bewijs:

informatief: bij het eerste en laatste rapport wordt er een taalrapport gevoegd en de
taalcoördinatoren zullen aanwezig zijn op de oudercontacten om eventuele
taalproblemen te bespreken.

preventief: via een aangepast posterproject in de eerste graad, taalgericht en
taalontwikkeld vakonderwijs, stappenplannen en activerende werkvormen tijdens de
les, het leestutorenproject en de Taalkaravaan.

remediërend: via intaketoetsen – Diataal, EMT, BOOM-toetsen – leestoetsen voor de
leerlingen van de 1ste graad, gebruik van de bibliotheek, taalrapporten en extra
begeleiding bij opmaken van stagedossiers voor de leerlingen met taalproblemen.

vakoverschrijdend: door participatie van de leerlingen in de leerlingenraad, door
tijdens de stage de theoretische en praktische kennis op de werkvloer toe te passen,
door culturele en didactische uitstappen (Jump naar Werk, GWP’s, uitstap naar het
parlement …) en door in het kader van de GIP verschillende deelopdrachten
opgedragen vanuit diverse vakgebieden te verwerken in een eindwerk.

Kortom, het talenbeleid van TA Jette durft ambitieus te zijn. Immers, enkel door
anderstalige leerlingen álle kansen te geven maken we samen morgen mooier en beter!

(*) een uitgebreide versie van deze visietekst tref je aan op Smartschool.